Jak ustrzec się przed chorobą Alzheimera?

Jak ustrzec się przed chorobą Alzheimera?

Alzheimer to choroba, która wielu z nas przeraża na samą myśl – zarówno w kontekście nas samych, jak i naszych bliskich. Utrata własnej osobowości i niemożność rozpoznania swojej żony, męża, dzieci czy wnuków jest naprawdę przerażającą wizją. Tym bardziej, że diagnostyka we wczesnym stadium choroby nie jest obecnie ogólnodostępna, a pierwsze kliniczne objawy wskazują, że ubytek neuronów w mózgu chorego sięga już 80%. Nie oznacza to jednak, że pozostaje nam siedzieć i czekać aż pewnego dnia dziadek, matka albo my sami stracimy kontakt z rzeczywistością. Jak przed każdą inną chorobą, przed Alzheimerem także można się ustrzec, a przynajmniej stosować profilaktykę, która opóźni i złagodzi pojawienie się tego otępiennego schorzenia. Jakie środki należy podjąć w tym celu?

Ćwiczenie umysłu

Nie powinno być zaskoczeniem, że aby zachować mózg w dobrej kondycji, trzeba go gimnastykować. Tak jak mięśnie, kiedy zależy nam na utrzymaniu świetnej kondycji fizycznej. Naukowcy z Chicago przeprowadzili badanie na grupie osób powyżej 55. roku życia, którym dowiedli, że regularnie czytanie i pisanie (np. pamiętnika, dziennika) może zmniejszyć degeneracje mózgu na starość nawet o 32 %. Doskonałym ćwiczeniem dla mózgu jest także rozwiązywanie krzyżówek i łamigłówek, granie w gry logiczne czy planszowe. Najważniejsze jest jednak to, by wspomniane praktyki wcielać w życie już od młodości, a nie w momencie, kiedy pojawią się pierwsze objawy demencji.

Aktywność fizyczna

W zdrowym ciele - zdrowy duch... i umysł. Osoby, które często zażywają ruchu są o wiele dłużej samodzielne i sprawne – tak fizycznie, jak i psychicznie. Nawet półgodzinny, energiczny spacer osoby powyżej 65. roku życia, może zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania o 30%.

Zdrowa dieta

Lekarze zgodnie twierdzą, że wszystko, co jest dobre dla serca, jest także dobre dla mózgu. Ważnym czynnikiem rozwoju choroby są problemy naczyniowe, a więc starając się uniknąć nadciśnienia i miażdżycy, unikamy także choroby Alzheimera. Najważniejsze to wystrzegać się produktów, które podwyższają poziom cholesterolu. Do diety własnej i swoich bliskich wprowadź zatem przetwory mleczne, ryby, nie jedz zbyt często mięsa, a białe pieczywo zastąp ciemnym. Do tego dodaj dużo warzyw i owoców, przede wszystkim tych zawierających antyoksydanty (kalafior, brokuły, brukselka, szpinak itp.). Pamiętaj także o zbawiennym działaniu witamin z grupy B i kwasu foliowego. Zmniejszają one poziom homocysteiny (markera choroby Alzheimera) we krwi.

Brzmi jak przewodnik zdrowego trybu życia? Nic w tym dziwnego. Musisz bowiem pamiętać, że umysł nie funkcjonuje w oderwaniu od ciała i jeśli dbasz o własny organizm, dbasz także o kondycję swojego mózgu.